lauantai 15. syyskuuta 2012

Vietnam 1965-1975 / The First Volley

Strategiapeli Vietnam 1965-1975 on esitelty täällä. Tämä postaus päivityksineen on omistettu pelin ensimmäiselle varsinaiselle skenariolle The First Volley. Se kuvaa sodan alkua Etelä-Vietnamin pohjoisimmassa osassa, I CTZ:n alueella. Alueella on vietkongin sissejä ja heti rajan takana Pohjois-Vietnamin 324. divisioona. I CTZ:n aluetta pitävät hallussaan Etelä-Vietnamin armeijan 1. ja 2. divisioona. Yhdysvaltain merijalkaväen ensimmäiset osastot ovat nousseet maihin Da Nangissa. Tässä yleisnäkymä alkuasetelmasta, erillään olevat amerikkalaiset ovat tosiasiassa Da Nangin heksissä. Tästä eteenpäin NLF:n (National Liberation Front) näkökulma antikvalla, US/FWA:n (United States/Free World Allies) kursiivilla.


Yhdysvaltain antamasta sotilasavusta huolimatta Etelä-Vietnamin armeija (ARVN) ei ollut pystynyt estämään Vietkongin sissien soluttautumista maahan. Tilanne oli kesään 1965 tultaessa päässyt niin huonoksi, että Yhdysvallat lähetti ensimmäiset maajoukkonsa Vietnamiin. The First Volley -skenaario kuvaa Yhdysvaltain 3. merijalkaväen divisioonan saapumista maan pohjoisosaan ja suoraan taisteluihin. 

Peli alkaa tilanteessa, jossa Vietkongin sissit käytännössä pitävät hallussaan koko pohjoisosan vyöhykkeen maaseutua. Vyöhykkeen kaksi ARVN-divisioonaa pitää hallussaan enää suurimpia kaupunkeja, ml. Etelä-Vietnamin toiseksi suurin kaupunki Hue. Lisäksi toinen divisioonista on poliittisesti epäluotettava eli sitä ei saa hyökkäämään. Yhdysvaltain merijalkaväen 3. divisioona rientää estämään täydellisen luhistumisen...

Kansan vapautusarmeijan taistelijat aloittivat sorretun etelän vapauttamisen saartamalla Thừa Thiênin provinssissa sijaitsevan vanhan keisarillisen pääkaupungin Huến. Rynnäkkö kaupunkiin ei valitettavasti onnistunut vaan kärsimme raskaita tappioita. Sen sijaan Vietnamin kansanarmeijan 324. divisioonan rynnäkkö Quảng Trịn provinssin samannimiseen pääkaupunkiin oli täydellinen menestys: petturit ajettiin pakoon ja lähes koko provinssi vapautettiin. Tämän jälkeen aloite oli valitettavasti pakko antaa imperialisteille ja heidän hännystelijöilleen. Tässä kuvat ennen ja jälkeen Quang Trin kaupungin vapautuksen.



Tämän jälkeen pääsimme käynnistämään omat operaatiomme. Kohteeksi otimme Da Nangista koilliseen sijaitsevan vuoristoisen alueen ja siellä olevien sissien häätämisen tai tuhoamisen. Kaksi ensimmäistä olivat huitaisuja ilmaan, joissa yhdestä suunnasta Da Nangin satamasta edenneet yhdysvaltalaiset merijalkaväen joukot yrittivät saada taistelukosketuksen sisseihin. Ensimmäisessä kosketusta ei edes saatu ja toisessakin sissit irtautuivat heti mitättömän kahakan jälkeen.



Edellä merijalkaväen ensimmäinen operaatio, jonka kohteena ollut sissipataljoona pakeni omiensa yli vuorille. Seuraavissa kuvissa vastaava toinen operaatio, jossa sissit pakenivat taistelukosketuksen ulottumattomiin.

 

Näiden huitaisujen jälkeen käynnistimme security-operaation, jolla raivasimme tietä auki Da Nangin ja Huen välistä. Omia tappioita ei tullut, ja tappioita kärsineet sissit karkotettiin tieltä. Neljäntenä operaationa lähdimme tuhoamaan loppuja sissejä vuorilta. Tästä kehittyikin varsinainen liikkuva taistelu, jossa yksi tykistön tukema merijalkaväen pataljoona jahtasi parhaimmillaan kahta sissipataljoonaa. Operaatio on vielä kesken...


Tilanne Da Nangin ja Huen välillä on muodostumassa tukalaksi jenkkien operoidessa lähellä tukikohtaansa ja laivaston tulituen (cruiser) piirissä. Thua Thienin provinssi on myös julistettu vapaan tulen (free fire) alueeksi, jolloin jenkit voivat käyttää tulivoimansa nimellisarvoja (jotka muutoin puolittuisivat) eli ampua helikoptereistaan kaikkea mikä liikkuu...

Peli kestää kaksi kierrosta eli vuoden 1965 kesä 1:n ja kesä 2:n. Yksikkö voi operoida vain kerran per kierros, operoineet merkitään OPS COMP -merkillä. Reaktioliikkeen vihollisen tultua viereen voi tehdä aina kun ko. tilanne syntyy.

Päivitys 29.9.2012

Liikkuva taistelu Da Nangista pohjoiseen päättyi, kuten arvata saattaa, sissien vetäytymiseen vuoristoon. Toinen sissipataljoona siirtyi niin ikään syvemmälle vuoristoon reaktioliikkeen turvin. Emme lähteneet enää takaa-ajoon, vaan käytimme saamamme pursuit-pisteet siirtymiseen lähemmäs piiritettynä ollutta historiallista Huến kaupunkia.



Tämä osoittautui psykologiseksi käännekohdaksi, ja Vietkongin johdon lamaannuttua saatoimme käynnistää vyöhykkeen eteläosassa sarjan hyvin suunniteltuja Etelä-Vietnamin armeijan ensimmäisen divisioonan operaatiota. Aluksi Operaatio Vihreä vapautti Chu Lain satamakaupungin...




...minkä jälkeen Operaatiot Violetti ja Keltainen I häätivät rannikkotien liikennettä häirinneet partioivat sissipataljoonat kauemmas sisämaahan.



Ensimmäinen kierros päättyi ja toinen alkoi näistä asemista.


Toinen kierros alkoi Pohjois-Vietnamin armeijan 324. divisioonan hyökkäyksellä Dong Han kaupunkia vastaan. Urheasta vastarinnasta huolimatta Etelä-Vietnamin armeijan erillispataljoona joutui jyrätyksi.



Näennäisestä menestyksestä huolimatta hyökkäystä on pidettävä virheliikkeenä, sillä nyt divisioona on kuin tarjottimella avoimella rannikkokaistaleella.

Imperialistien hampaattomista uhkailuista välittämättä voimme julistaa Quang Trin olevan ensimmäinen kokonaan vapautettu provinssi kansan vapautusarneijan yksikön marssittua Khe Sanhiin.


Alkutoimena Merijalkaväen kolmannen divisioonan joukot suorittivat Huến saartorengasta vastaan kaksi etsi ja tuhoa -operaatiota, joiden seurauksena piiritys raukesi. Merijalkaväen ja 324. divisioonan tuhon välissä on enää kolme hassua sissipataljoonaa...






Lisää tyhjiä uhkauksia. Kansan vapautusrintaman uudelleenryhmittyminen on sujunut täysin kenraali Giapin suunnitelman mukaisesti.

Päivitys 3.10.

Taistelut jatkuivat kohti voitokasta loppuaan. Sitä ennen ehdimme nähdä muutaman ns. operaation, joita miehittäjien rappeutunut sotilasjohto tässä viinalasin ääressä Saigonissa suunnittelee.


Huen reunamilla asemissa ollut pataljoonamme ryhmittyy uudelleen puolustuksellisesti edullisempaan maastoon amerikkalaisten haaskatessa ammuksiaan.





Jonkinlaisena voittona imperialistit lienevät pitäneet sitä, että onnistuivat tuhoamaan pari rantatien varressa ollutta pientä sissipataljoonaamme ja  karkottamaan säännöllisen armeijamme joukot parista Quang Trin kaupungista. Jälkimmäisten osalta kyseessä oli kuitenkin kurinalainen ja tarkasti ajoitettu uudelleenryhmittyminen niiden tuotettua raskaita tappioita vihollisen hyökkäyskolonnalle.


Seuraavaksi maahantunkeutuja vahvisti Huen ympärille rakentamaansa puolustuskehää...


...mutta kärsi heti perään suunnattomia tappioita yrittäessään vallata Khe Sanhia karaistuneelta sissirykmentiltämmme!



Maailman silmien edessä Yhdysvaltain armeija joutui kuin joutuikin vetäytymään Khe Sanhista - ikuinen kunnia olkoon sen sankarillisten puolustajien osa!

Tilanne etelämpänä ennen pettureiden ns. offensiivia:


Yritys saartaa Quang Tinin provinssissa ollut osastomme päättyi tavanomaiseen lässähdykseen: pieni taktinen uudelleenryhmittyminen vei pettureilta halut jatkaa hyökkäystä pelkän panssariautopataljoonan voimin.



Parista kaupungista jouduimme ylivoiman edessä tilapäisesti luopumaan petturihallinnon ns. tienavausoperaatioiden vuoksi.



Quảng Ngãin provinssissa joukkomme vapauttivat tyhjileen jääneen Duc Phon kaupungin...



..mutta joutuivat valitettavasti luopumaan siitä pian.



Pohjoisempana Phong Dienin kaupunkia puolustanut osastomme kaatui sankareina viimeiseen mieheen.




Lopullista tulosta se ei enää voinut muuttaa, vaan taistelu päättyi Vietnamin kansan ja sen sankarillisen vapautusrintaman selvään voittoon. Tässä tilanne pelin lopussa.


Peli käsitti kaksi kierrosta eli vuoden 1965 kesän molemmat kierrokset.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä sitä nyt jaksetaan henkseleitä paukuttaa.

Monissa peleissä joukkoyksiköiden nappuloita kierrätetään dead poolina tunnetun kartan ulkopuolisen laatikon, varannon kautta. Esim. pataljoonan kärsiessä tappioita koko pataljoonanappula poistetaan kartalta, seuraavan kierroksen alussa pataljoonan voi täydentää ja palauttaa kartalle täydessä vahvuudessaan. Näin toimitaan vaikka pataljoona olisi kärsinyt vain komppanian verran tappioita eikä siis suinkaan olisi lakannut olemasta. Mekanismi on yksinkertainen ja toimiva silloin, kun ajatellaan, että pelikierroksella käyty taistelu kuvastaa pikemminkin sarjaa taisteluita kuin yksittäistä yhteenottoa.

Tämän pelin mittakaava on erilainen, joten tappioiden kirjaaminenkin tapahtuu eri tavalla. Taistelu on todellakin melkein yksittäinen yhteenotto, sillä operaatio voi koostua useasta taistelukierroksesta, joten nappuloiden poistaminen edellyttäisi, että nappulat olisivat komppanioita. Tästä taas seuraisi, että pelissä olisi nappuloita liian paljon hallittavaksi ja kartan mittakaavan täytyisi olla hienompi kuin nykyisen, jossa yksi heksa vastaa kymmentä kilometriä. Ei nimittäin voida ajatella, että yksi komppania pystyisi valvomaan kymmentä kilometriä halkaisijaltaan olevaa aluetta.

Ongelma on pelissä ratkaistu siten, että tappioiden kirjaaminen tapahtuu eräänlaisen nimiluettelon, rosterin, avulla: kukin tappio pyyhkii rosterista yhden viivan pois. Mittakaavaksi on peliin näin ollen saatu pataljoonat ja rykmentit sekä tappioiden mittakaavaksi komppania. Tämä tappioiden ottaminen rosterin kautta ratkaisee myös keskeisen Vietnamin sotaan liittyvän piirteen. Vaikka varsinkin yhdysvaltalaisilla joukoilla oli kyky liikkua lähes minne hyvänsä pelikierroksen kuvamaan puolentoista kuukauden aikana, oleellista oli kuitenkin säilyttää toimintavalmius alati muuttuvassa tilanteessa. Pelissä tämä tarkoittaa nappuloiden olemista kartalla ja nappuloiden mahdollisuutta ns. reaktioliikkeeseen, reaction movement.

Anonyymi kirjoitti...

Vaikka Viekongin sissit kärsivät enemmän tappioita taisteluissa, hyvin harvoin hekään menettivät kokonaista pataljoonaa kerrallaan. Hyvän tiedustelunsa ansiosta he saattoivat usein livahtaa pois hyökkäyksen tieltä ja taistella vain silloin, kun katsoivat sen tarpeelliseksi. Peli mallintaa tämän erinomaisesti: sissipataljoonan pussittaminen vaatii yleensä vähintään rykmentillisen omia joukkoja ja runsaasti tulitukea sulutukseen, muutoin on aina vaarana sissien häipyminen ennen taistelukosketusta.

Tästä seuraa, että US-pelaajan (ARVN:n ja Yhdysvaltain joukot liittolaisineen) onkin päätettävä, mikä on jonkin operaation tavoite: vihollisyksikön tuhoaminen vai jonkin alueen varmistaminen. Pelissä nämä ovat keskenään ristiriitaisia tavoitteita. Koska Vietkong noudatti maolaista doktriinia ”maksimaalisen alueen” hallinnasta (ks. Kaponieerin kirjoitus Kiinan sisällissodasta) ja pelissäkin perimmäisenä tavoitteena on voittaa puolelleen Etelä-Vietnamin väestö, US-pelaajan kannattaa usein varmistaa jokin alue kuin rynniskellä pitkin viidakkoja ja vuoristoja jahdaten elusiivisia sissejä.

Operaatiomme Huến ympäristössä tähtäsivät juuri tähän eli varmistimme kaikki sektorin kaupungit ja suurimman osan viljelymaistakin. Tappiomme näissä operaatioissa olivat keskitasoa eli muutama komppania. Valitettavasti US-pelaaja tarvitsee enemmän voittaakseen pelissä, mistä syystä käynnistimme operaation Quang Trin kaupungin vapauttamiseksi. Arvioimme, ettei NVA:lla voinut olla enää kovin monta täydennyspistettä rosterissaan, joten kokonaisen NVA:n rykmentin tuhoutuminen ei ollut enää kaukana (yksikkö tuhoutuu, jos tappioita tulee kerralla yli yksikön maataisteluarvon tai rosterissa ei ole riittävästi pisteitä tappioiden kirjaamiseksi). Tässä vaiheessa yhdenkin rykmentin tuhoutuminen olisi todennäköisesti heilauttanut voittopisteet meidän eduksemme.

No, oppa ei suosinut meitä, joten meidän oli pakko yrittää Khe Sanhin vapautusta. Valitettavasti tätä oli yritettävä liian pienellä joukolla ja tulituella – sissirykmenttiin törmääminen menee tiedustelumme epäonnistumisen piikkiin – joten katastrofaalisen huonon noppatuloksen seurauksena menetimme lähes kokonaisen pataljoonan yhdysvaltalaista merijalkaväkeä. ARVN:n sinänsä onnistuneet operaatiot vyöhykkeen eteläosan rannikkokaistaleen varmistamiseksi eivät pystyneet kumoamaan Khe Sanhin epäonnistumista.

Anonyymi kirjoitti...

Viimeisessä kuvassa, varsinaisen kartan yläpuolella valkoisessa laatikossa näkyvät eliminoimamme kolme sissipataljoona ja kaksi poliittista osastoa. Kun koko kartan kamppanjassa US-pelaajan täytyy eliminoida jossain esitetyn väitteen mukaan vähintään 15 sissiyksikköä aina vuodenaikojen välissä tapahtuvien täydennysten välillä (täydennykset ovat osa ns. seasonal interphasea), ei saavutuksemme 5 yksikköä neljänneskartalla niin huono ole.

Kari Hintsala kirjoitti...

"(...) ei saavutuksemme 5 yksikköä neljänneskartalla niin huono ole."

Body count mentality, siihenhän se jenkkien sota kaatui. :-P

Anonyymi kirjoitti...

Seisomme kuitenkin yhtenä rintamana:
USA, America We Stand As One.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...