perjantai 5. huhtikuuta 2013

Pax Baltica

GMT Gamesin julkaisema Pax Baltica ei ehtinyt mukaan Pelien maailmoissa -näyttelyyn, se julkaistiin vasta viime syksynä. Tämän suureen Pohjan sotaan pohjautuvan pelin ovat suunnitelleet Stefan Ekströn ja Göran Björkman. GMT:lle sen on edelleenkehittänyt Scott Muldoon.

Ja mitäs laatikosta löytyy? (Laatikon ja sääntökirjan kannesta löytyi heraldiikkaa, joka sai museon heraldikon puistelemaan päätään: 1700-lukua ja 1900-lukua yhdisteltynä saman vaakunaan jne. Graafikoille heraldiikka taitaa olla vain värillisiä kuvioita.)


Kyseessä on ns. palikkapeli (block game) eli puisten pelinappuloiden lisäksi on arkillinen tarroja niihin, 2 x 4 noppaa, kartta, sääntö- ja pelikirja, käsiohjelmat kahdelle pelaajalle sekä muovipusseja nappuloiden säilytykseen.


Kartta on pahvia, ei mounted, mutta tukevaa tekoa kuitenkin.


Ensimmäinen toimenpide on liimailla eri maiden (joita on kaikkiaan 9!) joukko-osastot oikeanvärisiin nappuloihin. Tässä Holstein-Gottorp on saanut sinisen nappulan, mikä kertoo sen olevan pysyvästi Ruotsin liittolainen. Kuten näkyy, ovat nappulat ohuempia kuin palikkapeleissä yleensä.


Tämä jos mikä on Suomen historian keskeiseen käänteeseen liittyvä peli. Suomea näkyy tällä kertaa poikkeuksellisen paljon, lähes Ouluun saakka.


Läänin pääkaupungin numero ilmaisee sen varuskunnan puolustusarvon. Mikäli numero on sinisellä pohjalla, on kyseessä satama. Suuret numerot kertovat forage capasityn eli minkä verran alue elättää aluellaan olevia joukko-osastoja. Koristeeksi karttaan on merkitty tärkeimpiä taistelupaikkoja ja niiden vuodet (esim. Storkyro 1714 merkitsee Napuen taistelua). Lääninrajat ovat melko mielenkiintoisia: toivoakseni satakuntalaiset historianystävät ja -harrastajat pääsevät sen yli, että mitä valtavaksi pullistunut Suur-Häme ei ole maakunnasta nielaissut, kulkee Varsinais-Suomen nimellä. :-)

Joukko-osastot ovat "armeijoita", "rykmenttejä" ja "laivastoja", eli historiallinen tarkkuus on tässä melko vähäistä. Jokaisen rykmentin peliin tuominen olisikin tuottanut valtaisan kasan puutavaraa. Koko Ruotsin sotavoimat on saatu mahtumaan 15 nappulaan, Suomesta on mukana vain Savon rykmentti.



Palikkapelien tapaan osaston vahvuus voi olla maksimissaan 4 (= taisteluheitto neljällä nopalla), ja pienenee tappioiden myötä mikä ilmaistaan nappulaa kääntämällä. Vasemman alanurkan merkintä A3 tarkoittaa että osasto saa ampua ensinnä, ja osuu heitoilla 1, 2 ja 3. Oikean alakulman numero on liikepisteiden määrä eli miten monen provinssin/läänin halki se saa marssia (ns. alueliikkuminen).

Peli kehua retostelee olevansa ensimmäinen, joka kuvaa suurta Pohjan sotaa alusta loppuun, ja niinhän se taitaa olla, sillä On to Moscow! kuvasi vain Kaarle XII:n Venäjän-retkeä. Pelin alunperin toteuttanut ruotsalainen Three Crowns Game Productions on suunnittelemassa vastaavaa peliä samanaikaisesta Espanjan perimyssodasta.

Sääntökirjan lisäksi mukana on Playbook, jossa on kuvattu eri skenariot, esimerkkipeli sekä vaikuttavan laaja taustoitus sotaan osallistuneista valtioista ja niiden hallitsijoista, samoin kuin koko sodan kulku vuosi vuodelta.

Varsin lupaavaa matskua siis, mutta olisiko ihan historianopetukseen kelpaavaa, käy ilmi vasta pelatessa.


Päivitys 20.8.2013  Ensimmäinen peli esitelty neljässä osassa: (1)  (2)  (3)  (4)

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

1. Kauas missä katse kantaa yli peltojen,
missä kaartaa taivon rantaa salo sininen,
siellä Satakunnan kansa, tyynnä kyntää aurallansa maata isien.

2. Virtaa läpi vainioiden Kokemäen vuo.
Suurten selkäin, korpisoiden mailta tullen tuo,
koskin kuohuu, tulvoaapi, kansan mieltä kasvattaapi, uutta voimaa luo.

3. Täällä muinoin töin ja toimin raatoi rauhan mies,
luonnon voitti loitsuvoimin, synnyt syvät ties.
Kasvun kotipelto kantoi, raatajalle onnen antoi lämmin kotilies.

4. Vaan kun vaipui sortoon kansa Satakunnan maan,
niinkuin karhu korjustansa vihan vimmassaan
kansa sorron ikeen alta, nousi vaati vainoojalta vanhaa vapauttaan.

5. Vielä Satakunnan mailla miehet vakaiset
tuntee esi-isäin lailla luonnon luottehet.
Hallan soista karkoitellen rauhan töihin taltutellen kosket kuohuiset.

6. Koska Suomen viljelystä uhkaa sorron yö,
häätämään käy hävitystä täällä kansan työ.
Nousee Satakunnan kansa, entisellä voimallansa karhun kämmen lyö.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo Playbook kuulostaa mielenkiintoiselta. Joissakin näkemissäni peleissä, esim. GMT Games -yhtiön Great Battles of History -sarjassa skenaariot ovat yhdessä lyhyen historiallisen kuvauksen kera tuollaisessa omassa kirjasessaan. Skenaarioiden taustoitus ym. lisämateriaali luo ilman muuta peliin lisäarvoa.

Juha Metsäkallas kirjoitti...

Itselläni on pari sengoku-kauden Japaniin sijoittuvaa GBoH-sarjan peliä. Kunkin skenaarion alussa oleva taustoitus on mitä hienointa lisämateriaalia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...