lauantai 23. syyskuuta 2017

Belgian sotamuseon lentokoneita

Luvattu katsaus Brysselissä sijaitsevan Belgian sotamuseon vanhempiin lentokoneisiin, vanhimpien osalta mitä ilmeisimmin kopioihin.

Voisin - de Caters, ensimmäinen Belgian yllä (1908) lentänyt lentokone.


César Battaillen suunnittelema kolmitaso vuodelta 1912.


Farman MF.11 (1914) oli työntöpotkurikone.


Nieuport 23 (1916).


Hanriot-Dupont HD-1  (1916)


Halberstadt C.V vuodelta 1918 oli aika huonossa hapessa ja osiinsa purettuna. Wikipediassa olevan valokuvan mukaan se on ollut aiemmin koottuna, mutta ehkä nyt on tarkoitus entisöidä se perusteellisemmin?


Sopwith F1 Camel (1917) on kaikille tuttu Ressun lentokoneena.


Aseistus lähikuvassa.


SPAD S.XIII C1 (1917)


Sopwith 1½ Strutter (1916)


Voisin III LA (1915) oli myös näitä heikommassa kunnossa olevia.


Caudron G.3 (1914) oli Suomessakin käytetty koulutus- ja tiedustelukone, josta rakenteensa vuoksi tuntuu kuvissa puuttuvan keskiosa.



Bristol Fighter F2B Type 17 (1917)


Schreck Type H (1915) oli tiedustelukoneena käytetty lentovene.


Morane Saulnier MS.230 (1930) olikin sitten jo sodanjälkeinen malli....


kuten myös Morane-Saulnier MS.315 (1933).


Mignet Pou-du-Ciel (1950) oli todellinen jokamiesluokan lentokone, varsin turvaton tosin.


Edessä Percival Gull (1932), sen takana Morane-Saulnier Rallye (1964).


Nord 1002 Pingouin 2 (1945) oli miehitetyssä Ranskassa uudelleenrakennettu Messerschmitt Bf 108.


Vihdoinkin tutumpi kone! Fieseler Fi 156 Storch (1941) löytyy myös Vantaan ilmailumuseossa, jossa muuten tuli taas ennen matkaa käytyä.


Hieman hämäräksi kuvaltaan jäi Bücker Bü 181 Bestmann (1940), Luftwaffen koulutuskone.

.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...