Loppiaisen kunniaksi jatkoa kolmen päivän takaiselle
postaukselle Ranskan vallankumouksellisten punaisista myssyistä. Kolme itämaan tietäjää saapuivat tervehtimään Jeeus-lasta loppiaisena, ja koska he olivat idästä, kuvattiin heidät Ravennan Sant'Apollinare Nuovon mosaiikeissa 500-luvulla punaisissa fryygialaismyssyissä.
Jo tuolloin nämä tietäjät, tai kuninkaat, tunnettiin nimillä Melchior, Caspar ja Balthazar. Nimistä tuli suosittu koristeaihe ja sellaisina ne esiintyvät mm. Turun museokeskuksen kokoelmiin kuuluvassa
juomasarvessa.
Vielä aiemmin muuan toinen itäinen hahmo oli lännessä kuvattu punamyssyisenä, nimittäin persialainen Mithra, jonka
mysteerikultti ehti Rooman valtakunnassa saavuttaa suosiota ennen kuin kristinusko syrjäytti sen (kuva Marinon mithraeumista)
Kuten jo todettiin, uuden nousun punaiset pipot kokivat Ranskan vallankumouksen aikana, jolloin niiden innoittajina olivat oman aikansa työläispäähineet, antiikin taiteen fryygialaismyssyt ja tieto myssystä (
pileus) vapautetun orjan päähineenä antiikin Roomassa. Jossakin määrin kyse oli näiden kaikkien sekoittumisesta, mutta punaisesta myssystä tuli joka tapauksessa vapauden symboli, jollaisena se esiintyy vapauden hengettären päähineenä Delacroixin maalauksessa vuoden 1830 vallankumouksesta.
Kyllä hänellä myssy on, katsokaapa tarkemmin. :-) Heraldisena tunnuksena myssy levisi myös moniin Amerikan mantereen siirtomaavallasta vapautuneisin valtioihin. Ranskassa pipo on säilyttänyt poliitisen ajankohtaisuutensa, vuonna 2013 ne veti päähänsä
bretagnelainen protestiliike.
Punainen myssy on myös sukeltajien ammattikunnan tunnus, joten loppukevennyksenä kuvalinkki sen
kuuluisimpaan käyttäjään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti