Jatkona Suomenlahden rannikkolinnoittamisen yleisesitykselle kirjanen yhdestä sen keskeisestä osasta, Markus Mannisen Viapori - Merilinnoitus ensimmäisessä maailmansodassa 1914-1918 (2000). Merilinnoituksen rakennuskannan inventoinut Manninen käy läpi lyhyesti Viaporin venäläisajan historian ja esittelee sitten merilinnoituksen maailmansodan aikaista organisaatiota ja varustusta: aseistusta, valonheittimiä, miinoituksia, viestiyhteyksiä jne.
Kirjan jälkimmäisessä osassa käydään linnoitusta läpi saari saarelta. Etulinjaan kuuluivat mm. Rysäkari, Harmaja, ja Santahamina, toiseen linjaan mm. Lauttasaari, Harkka, Lonna ja Vallisaari. Jotkin on jo avattu matkailulle, jotkin ovat edelleen sotilaskohteita, ja siten rasteroituja googlekartalla.
Kirja on kuin rakennusinventointia lukisi, ja siitähän tässä paljolti kyse onkin. Yksityiskohtia on riittämiin, ja joka kohteesta on kartan avulla esitelty säilynyt ja kadonnut rakennuskanta, ja tietysti aikoinaan siellä olleet tykkipatterit. Sota-ajan tapahtumia ei ole käsitelty, ei myöskään venäläisten vetäytymistä tai saarten käyttöä punavankileireinä 1918.
Lisää verkossa: Krepost Sveaborg.
Kirjan jälkimmäisessä osassa käydään linnoitusta läpi saari saarelta. Etulinjaan kuuluivat mm. Rysäkari, Harmaja, ja Santahamina, toiseen linjaan mm. Lauttasaari, Harkka, Lonna ja Vallisaari. Jotkin on jo avattu matkailulle, jotkin ovat edelleen sotilaskohteita, ja siten rasteroituja googlekartalla.
Kirja on kuin rakennusinventointia lukisi, ja siitähän tässä paljolti kyse onkin. Yksityiskohtia on riittämiin, ja joka kohteesta on kartan avulla esitelty säilynyt ja kadonnut rakennuskanta, ja tietysti aikoinaan siellä olleet tykkipatterit. Sota-ajan tapahtumia ei ole käsitelty, ei myöskään venäläisten vetäytymistä tai saarten käyttöä punavankileireinä 1918.
Lisää verkossa: Krepost Sveaborg.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti