maanantai 7. syyskuuta 2015
D-Day: Pegasus Bridge
Caenin kanavan ja Ornejoen siltojen valtaaminen ehjänä oli elintärkeää liittoutuneiden maihinnousualueen itäisen sivustan varmistamiseksi. Nopein tapa saada riittävä määrä sotilaita tarpeeksi nopeasti oikeaan paikkaan oli tuoda heidät paikalle liitokoneilla. Caenin kanavan siltaa varten oli varattu kuusi Horsa-liitokonetta, joista kolme laskeutui täsmälleen sillan luo. Niiden laskeutumispaikat on merkittu maastoon.
Lähimmäksi osui operaatiota komentaneen majuri Howardin kone (pysti esittää häntä). Mukana oli myös luutnantti Brotheridge, joka kaatui rynnäkössä silllalla ja josta täten tuli ensimmäisen operaatio Overlandissa kaatunut liittoutuneiden sotilas. Upseereiden ja 2 pilotin lisäksi mukana oli 28 sotilasta, kaikki Oxfordshiren ja Buckinghamshiren kevyttä jalkaväkeä.
Toisen koneen osastoa johti luutnantti Smith, mukana lääkintäkapteeni Vaughan ja 28 sotilasta ja 2 pilottia.
Kolmannessa koneessa laskeutuivat luutnantti Wood, pioneerikapteeni Neilson ja niinikään 28 sotilasta ja 2 pilottia.
Brittiläisten sotamuistomerkkien juurella on aina näitä muovisia, punaisia unikkoja; kaatuneiden symboleja jo ensimmäisen maailmansodan ajoista asti.
Saksalaiset yllätettiin ja nujerrettiin nopeasti. Puolustajien aseistusta edustaa tämä tykki, jonka ampuma-alaa suojakaide on sittemmin kovin rajoittanut.
Ympärillä on monia muistomerkkejä, tässä oli myös kartta alueesta. Hahmottaa siitä lentokoneet, tykin ja sillan. Puoliympyrän kohdalla lukee "olet tässä".
Sillan takana, kanavan länsipuolella on Café Gondrée, Ranskan ensimmäinen vapautettu talo (tosin muitakin ehdokkaita on), ja omistettu tapahtuman muistolle siitä lähtien.
Kadun vastakkaisella puolella on kilpaileva "Kolmen (liito)koneen kahvila".
Sen vetonaulana on brittien tuoma Bofors-ilmatorjuntatykki...
ja amerikkalaissotilas, vaikka amerikkalaiset eivät nousseet maihin täällä päinkään.
Silta ei kuitenkaan ole alkuperäinen, sen tukipaalut näkyvät vielä kanavassa, mutta nykyinen on vuodelta 1994 joskin samaa mallia kuin vuonna 1944 paikalla ollut nostosilta.
Lähellä (samalla puolen jokea kuin minne liitokoneet laskeutuivat, mutta vastakkaisella puolella tietä) on Pegasus Memorial.
Sen pihalla on tykkejä, taisteluajoneuvoja, kopio Horsa-liitokoneesta - ja alkuperäinen silta joka myytiin museolle symbolisesta 1 frangin hinnasta.
Sillalta ajettiin yöpymään Caeniin halki rauhallisten viljelyaukeiden. Mistään ei enää nähnyt millaisten ankarien taistelujen näyttämönä nämä seudut kesällä 1944 olivat olleet.
.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Pegasus Bridge
I--Une Histoire vraie et inédite .
http://www.editions-pantheon.fr/francoise-h.-gondree/essais/pegasus-bridge-le-pont-de-l-espoir.html
2--Un Musée volé - Un scandale à dénoncer
A --26 avril 1969, lettre du major John Howard.
« Ma Chère Françoise, ….. votre père..était mon meilleur et très cher ami.
Je n’ai jamais manqué de plaisir en sa compagnie et je peux vous l’ assurer…
J’ai toujours été heureux avec Cher Georges……J’ai eu l’impression que toute
l’organisation reposait sur vos jeunes épaules..et vous avez merveilleusement bien réussi….
Vous avez montré les capacités de votre cher père……Very sincerely. Uncle John ».
B-- Du 15 Mars 1978 il écrit au sujet de ses souvenirs :
‘’je ne voulais pas qu’Arromanches ait la main sur aucun de mes souvenirs,
les envoyant à Bénouville était la façon de les donner à Fran en soutien dont elle
Mérite’’
PM : Arromanches = le comité du débarquement ’usurpateur
Des centaines de correspondances…………
https://www.pegasusbridge.fr/collection-musee-pegasus-bridge/
https://www.pegasusbridge.fr/70anniversaire-du-debarquement-le-denomme-comite-darromanches/
3- - Pegasus Bridge, l’usurpation Tome I
http://www.editions-pantheon.fr/a-paraitre/memoires-et-temoignages/pegasus-bridge-l-usurpation-tome-i.html
Voilà .Sommes à votre disposition
Musée de Pegasus Bridge & Batterie de Merville
BP 5
14860 Ranville
www.pegasusbridge.fr
Lähetä kommentti