Norman E. Saulin Sailors in Revolt - The Russian Baltic Fleet in 1917 ilmestyi jo 1978 ja kertoo Venäjän laivastosta vallankumousvuonna 1917. Keskisiltä osiltaan kertomus sijoittuu Suomeen. Laivaston tukikohdat sijaitsivat Kronstadtissa, Tallinnassa, Helsingissä ja pienemmältä osin myös Turussa. Laivaston pääosa raskaimpia taistelulaivoja myöten vietti talvet Kruunuvuorenselällä, ja sieltä kapina sen tavoitti maaliskuussa 1917.
Dramaattisten upseerimurhien jälkeen tilanne rauhoittui, ja kurinpidosta vapautuneiden matruusien aika tuntuu kuluneen loputtomassa politikoinnissa erilaisissa neuvostoissa ja komiteoissa, konferensseissa ja kongresseissa. Melkeinpä voi nähdä ja kuulla nuo kaikki mahorkansavun sumentamat huoneet, joissa Venäjän tulevaisuudesta valettiin kannuja.
Kaupunkilais- ja työläistaustaisina seilorit olivat jo lähtökohtaisesti alttiita "sosialistiselle kiihotukselle", ja vuoden mittaan, vapaina kurista ja sotatoimista (ainoa ajanjakson meritaistelu käytiin Muhunsalmessa) yhteisö radikalisoitui aina vain enemmän. Kaupunkilaisina merimiehet eivät myöskään karanneet palveluksesta aateliston maita jakamaan maa-armeijan talonpoikien tavoin. Niinpä bolsevikeillä oli marraskuulle tullessa käytössään uskolliset matruusit nyrkkinä jolla kaapata valta ja pitää se ensimmäisten kriittisten viikkojen ja kuukausien ajan, ennen puna-armeijan luomista.
Helsinki näytteli tässä kehityksessä huomattavaa roolia kuten jo todettiin. Huomattavat bolsevikkijohtajat ramppasivat agitoimassa ja lehtiä painettiin, usein suomalaisten sosialidemokraattisten aateveljien avulla ja tuella. Muutoin niukassa kuvituksessakin on pari valokuvaa, joissa kumoukselliset matruusit marssivat ohi Helsingin yliopiston kirjaston (huhtikuu 1917) ja tungeksivat Rautatientorilla (heinäkuu 1917).
Itse asiassa tulin ajatelleeksi, miten Katajanokan länsipään uusien jugendtalojen yläkerrasta saattoi tuolloin seurata Venäjän vallankumouksen vellomista suoraan alapuolella, matruusien marssiessa itäpään sotasatamasta milloin mihinkin demonstraatioon kaupungin keskustassa. Ja millainen kuhina oli Helsingin päärautatieasemalla kun bolsevikkien vallankaappausyönä sieltä lähti useammalla junalla matruuseja Pietariin varmistamaan väliaikaisen hallituksen kaatamista.
Vallankumouksellisten pariin oli tullut väärä tieto että suomalaiset suojeluskunnat yritäisivät katkaista kuljetukset Mommilan kartanosta käsin, mikä johti sitten Mommilan veritekoihin. Mutta tämän faktan luin vasta seuraavasta aihetta käsittelevästä kirjasta josta lisää seuraavalla kerralla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti