Khan: The Rise of the Mongols ilmestyi S&T:n numerossa 229 vuonna 2005. Aiheena on Tšingis-kaanin aloittama maailmanvalloitus, joka jatkui parin-kolmen sukupolven aikana ja jonka tuloksena syntyi aikansa suurin valtakunta - joka tosin pian myös hajosi ja kukistui. Jonkinlaista mittakaavaa valloitusretkille antaa se, että ne kauimmillaan ulottuivat lännessä Tonavan varsille ja idässä Japanin rannikolle. Kiina sekä Keski-Aasian ja Lähi-idän islamilaiset valtiot sortuivat hyökkääjien alle pahimmin, mutta ei vastusta ollut kristikunnan ritariarmeijoistakaan. Vain suurkaanin kuolema 1242 sai Eurooppaa valtaamaan lähetetyn armeijan palaamaan takaisin.
Mittakaava on eeppinen, ja harvoinpa pääsee pelaamaan kartalle, joka käsittää suurimman osan Eurooppaa ja Aasiaa ja vielä palan Afrikkaakin.
Suomihan pitää aina katsastaa. Maamme on niputettu yhdessä muun Pohjolan kanssa valtakunnaksi nimeltä "Norse". Skaalan vaatimaa yksinkertaistusta, mutta ennakoihan tuo hauskasti Kalmarin unionia jos sen niin haluaa nähdä. (Ja koska peli rajautuu 1200-luvulle, ei Turkuakaan voi vielä olla koska se uusimman tutkimuksen mukaan perustettiin vasta vuosisadan lopulla ;-)
Alkuperäiset counterit ovat simppelit. Tyytymätön fani on tehnyt värikkäämmät versiot, jotka voi ladata netistä ja askarrella itselleen, kuten peliryhmämme jäsen tekikin.
Joukko-osastoissa vasemmalla taisteluarvo, oikealla pistemäärä joka on pohjina operaatiopisteitä määriteltäessä. Sen päälle tulee nopallinen pisteitä kerrottuna kahdella tai kolmella johtajana olevan kenraalin tähtimäärästä riippuen (2-tähtinen Tšingis-kaani siis triplaa). Näillä pisteillä liikutaan, taistellaan jne. Nopalla saatavilla sattumilla ja kupista vedettävillä sotajuonilla (stratagems) on huomattava rooli.
Raportointia itse pelaamisesta myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti