Mukana olivat tietysti vanhat tutut Sedov...
Mir...
ja Kruzenštern.
Usein Turussa nähty on myös puolalainen Dar Młodzieży.
Norjalaisen Sørlandetin...
pelastusveneet oli nimetty hauskasti kruununprinsessan mukaan.
Brittien koululaiva TS Royalist on laskettu vesille 2014 ja oli siten epäilemättä ensikertalainen Turussa.
Niin saattoi olla myös romanialainen Mircea, jonka keulakuvana oli samanniminen valakialainen ruhtinas keskiajalta.
Oma suosikkini oli Großherzogin Elisabeth, todellinen veteraani, jo 1909 vesille laskettu alus, haaksirikotkin kokenut.
Norjalainen Statsraad Lehmkuhl toi jotenkin mieleen Suomen Joutsenen (no joo, SL on parkki, ja SJ täystakiloitu, mutta silti)
Portugalilainen Santa Maria Manuela ja sen takana brasilialainen Cisne Branco.
Kumpikin näyttää jääneen vähälle kuvaamiselle. Edellinen ei ollut auki aikana jolloin sen luona kävimme, mutta "Valkoisesta joutsenesta" ostin matkamuistomukin. Brasilian lipusta näemmä kuva löytyy.
Yleisön vetonaulaksi muodostui omanilainen Shabab Oman II, ensikertalainen Turussa sekin.
Historiallisten kopioiden sarjassa olivat vanhastaan tuttu venäläinen Shtandart...
ja uutena tulokkaana tsekkiläinen La Grace, 1700-luvun kaapparilaivan mallin mukaan tehty.
Ja sitten oli kokoo joukko pienempiä aluksia, tässä vierekkäin kolme puolalaista...
ja vielä pienempiä: Tre Kronor af Stockholm laski vesille todella pienen purjealuksen.
Tapahtuman aikana yleisöä kuljetti rannalta toiselle Replot II.
Tall Ships Races seilataan Itämerellä joka neljäs vuosi, ja lehdissä olleiden tietojen mukaan Turku hakisi seuraavan kerran isännäksi vasta kaupungin 800-vuotisjuhlien aikaan 2029. Vaikea kuitenkaan uskoa ettei suuria purjelaivoja jollain kokoonpanolla Aurajoessa sitäkin ennen nähtäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti