Amsterdam Museum kertoo kaupungin tarinan. Ehkäpä pääkaupunkien kaupunginmuseoiden on helpompi etsiä uusia näyttelyratkaisuja, samassa kaupungissahan on joka tapauksessa kokoelmiltaan ylivertainen kansallismuseo. Niinpä oli Amsterdamin aikajana jo väriltäänkin huomiota herättävä.
Pohjoinen Venetsia on alkuperäisen tavoin paaluille rakennettu, niitä on tarvittu paljon.
Kaupunkiarkeologiaa harrastetaan tietysti täälläkin, ja nahkakenkiähän tietysti löytyy.
1600-luvusta on Amsterdamissa pääsemättämissä, se oli Alankomaiden suuruudenaikaa...
ja Amsterdam siirtomaiden kanssa käydyn maailmankaupun keskus.
Suuruudella oli inhimillinen hintansa. Orja maksoi 5000 naulaa eli n. 2,5 tonnia sokeria.
"Karkkiseinät" esineille ovat jo tavanomaisia, sellainen on Turun linnassa ja niin oli täälläkin.
Pyöräilyä Amsterdamissa ennen ja nyt, filmiä saattoi vaihtaa kesken ajon.
Eksotiikkaa idästä, kokonaan kaiverruspiperretyt norsun syöksyhampaat.
Museossa oli runsaasti myös maalaustaidetta vaikka se jäikin vähäisemmälle katsomiselle.
Meri ja laivat olivat olennainen osa kultakautta, sitä oli myöhemmin lisää merimuseossa.
Seinällä pyörinyt animaatio Alankomaiden siirtokunnista eri puolilla maailmaa oli aika vauhdikas, siinä singahdeltiin mantereelta toiselle.
Ahtaajat kantoivat lastin laivoista päänsä päällä jos pienoisveistosta on uskominen.
Alankomaat kävivät Espanjaa vastaan 80-vuotisen vapaussodan (168-1648). Aseet ja haarniskat hauskasti vitriinissä joka samalla kertaa sekä sisällä että ulkona.
Jokin muotinäyttely, siitä facebookin puolella enemmän.
Toisen maailmansodan osuudesta ei saanut oikein kuvia muista kuin Alankomaiden armeijan kypärämallista...
ja ilmavalvontajoukkojen käsivarsikilvestä.
Ilotalon (tai huumeluolan, en ole ihan varma) vastaanottotiski, kaupungin kulttuurihistoriaa toki sekin.
Myös täällä museotoimi näyttää menettäneen luottamuksensa omaan asiantuntemukseensa, ja yleisöltä tivataan miltä uuden perusnäyttelyn pitäisi näyttää.
Ja miten helppo sitä onkaan manipuloida: pulujen puolesta suivaantunut kävijä siirsi kaikki kyyhkyset haittaeläimiksi luokitelleet äänet villieläimelle annetuiksi ääniksi. Amsterdam museum ei siis kykene itse kertomaan sitäkään onko koira koti- vai villieläin.
Yhdellä museon sisäänkäynneistä oli myös kaupungin komea vaakuna. Mitä kolme vinoristiä merkitsevät, ei tiedetä, ilmeisesti ne ovat peräisin aluetta aikoinaan hallinneen aatelissuvun vaakunasta.
Amsterdam Museumin kokoelmat verkossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti