Käsissä on lehden 25-juhlavuoden virallinen juhlanumero. Antiikki & Design on hieman eri nimillä ilmestynyt vuodesta 1993, siis koko museourani ajan, ja koko sen ajan olen tilaajakin ollut, teinpä siihen, olikohan kolmen vuoden ajan, humoristiseksi tarkoitettuja esinearvoituksia museomme kokoelmista.
Ihan ensiksi on tietysti mainittava että lehti on vieraillut Turussa, Aboa Vetus & Ars Novan Rettigin palatsi 90 vuotta -näyttelyssä, johon on lainattu myös Turun museokeskuksen esineistöä. Rettigeillä oli huomattava rooli jo museomme perustamisessa, ja suvun jäsenet olivat pitkään sen jälkeenkin uskollisia lahjoittajia.
Vintageharrastajille on tarjolla useamman sivun reportaasi Habitaren Antiikkimessujen näytöksestä, jonka oli suunnitellut Katja Weiland-Särmälä, lehden blogisti muuten. Tanssikoulun kauniiden mallien lisäksi huomion herättivät vintageliikkeiden nimet, joista löytyy sellaisiakin helmiä kuin Play It Again Sam ja Frankly My Dear - molemmat elokuvien innoittamia.
Työn puolesta on viime aikoina tullut tutustuttu muutamiin yksityiskokoelmiin, mutta mikään niistä ei kylläkään vedä vertoja Anders Wiklöfin Andersuddessa olevalle, esimerkkinä vaikka Edelfeltin Ristiäissaatto, joka oli ollut vuosikymmenet lainassa Ateneumissa kunnes se viime vuonna myytiin ennätyshinnasta.
Moni on syntynyt kultalusikka suussa, mutta uraansa muisteleva Ulla Tillander-Godenhielm kertoo lapsena syöneensä jalokiviä isänsä työpöydältä, luullen niitä makeisiksi! Pääosin muisteluksissa on tietysti kyse hänen kehityksestään johtavaksi Fabergé-tutkijaksi, ja siihen liittyvistä näyttelyistä ja julkaisuista.
Jos tuli Rosendal ihan puskasta, niin ennestään tuntematon oli myös lehdessä esitelty Tyresön barokkilinna ja sen viimeisen yksityisen omistajan Claes Lagergrenin merkillinen elämäntarina rikkaine naimakauppoineen ja katoliseksi kääntymisineen (hän kohosi paavin kamariherraksi ja aateloitiin markiisiksi). Museona palatsi on ollut jo vuodesta 1932. Kulttuurimatkailtavaa Ruotsissa riittäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti