tiistai 27. heinäkuuta 2010

Marnen taksit

Ospreyn Campaign-sarjan uutuuksia on Ian Sumnerin kirja The First Battle of the Marne 1914. Tässä Marnen ensimmäisessä taistelussa syyskuun alkupuolella 1914 saksalaisten suunnitelma Ranskan nopeasta lyömisestä kariutui ja 4-vuotinen asemasota alkoi. Sumnerin kirja on varsin kelvollinen narraatio tuosta sodan käännekohdasta, mutten valinnut sitä bloginaiheeksi siksi.

Marnen taistelun todelliseksi legendaksi nousivat nimittäin Pariisin taksit, joita kaupungin komendantti kenraali Gallieni keksi takavarikoida 1200 kpl kuljettamaan joukkoja uhatulle rintamanosalle. Jokaiseen autoon tungettiin viisi sotilasta kuljettajan lisäksi, näinkin rintamalle saatiin vain kaksi rykmenttiä, jalkaväkirykmentit 103 ja 104, ts. puolet 7. divisioonasta.

Mutta ankarat ajat vaativat legendoja täpäristä selviytymisistä epätavallisin keinoin, ja sellainen oli nyt syntynyt. Eipä ihme että kirjan kuvittaja Graham Turner (tunnetumpi keskiaikakuvituksistaan Ospreylle) on valinnut sen yhdeksi aiheistaan ja tulos on päässyt kansikuvaksi asti. Ja kas, kuvan taksin Turner on piirtänyt suoraan Wikipedian artikkelin kuvituksesta:

Itse auto on esillä Musée de l'Armeessa Pariisissa.









Vaan tiesittekös että kuljettajien ajaessa taksamittari nakutti koko ajan? Tarkemmin sanoen taksa nro 2:ta, jota perittiin enemmältä kuin kahdelta matkustajalta kaupunginrajojen ulkopuolella ajettaessa, 75 centimeä ensimmäiseltä 750 metriltä ja sen jälkeen 10 centimeä jokaiselta ajetulta 250 metriltä. Kuljettajan osuus maksusta oli 27%. Kaikkiaan Ranskan valtio maksoi 70102 frangia sotilaidensa saamasta kyydityksestä!

EDIT 24.8.2011: Tulihan siellä Pariisissa itsekin käytyä eli vielä yksi kuva samaisesta automobiilista.

.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...