Tämänkesäinen uutuus Aurajoen aalloilla on M/S Aurella, Englannissa 1984 rakennettu klassinen turistivesibussi, joka ennen tätä on kyydinnyt matkailijoita Thamesjoella Lontoon ja Oxfordin välillä. Lähtösatama on Ukrainan lippujen juurella Läntisellä Rantakadulla entisen rahatoimikamarin talon (Pub Niska) kohdalla.
Tilaa olisi 44 hengelle, nyt kyytiin tuli 12, ja kaikki reissasivat koko rahan edestä Ruissalon telakalle ja takaisin. Edestakainen kyyti on 16 €. Miehistönä oli suomea puhuva nuorimies kipparina, ja englantilainen kansimies/baarinpitäjä. Alkoholiakin olisi saanut, mutta kukaan ei tainnut ostaa mitään.
Kunnon turistialuksen tapaan myös katon läpi avautuu näkymä, tässä mennään tällä hetkellä suljettuna olevan Teatterisillan alta.
Itärannan tuleva kulttuuriranta on nyt työmaata, musiikkitalo Fuuga rakenteilla...
ja WAM remontissa rakennusyhtiö Skanskan vastuulla.
Viime talvena jäihin ruhjoutunut Esposito on korvautunut Rositalla.
Kuten tavallista, förillä kulkijat saavat odottaa vuoroaan.
Pysäkkejä olisi pitänyt olla ainakin Martinsillalla, mutta sille tuli juuri M/S Ruissalo, joten liekö jäänyt siksi välistä. Ravintola Nooan luona ainakin hidastettiin, mutta ei ollut mukaan tulijoita eikä pois jääviä.
Harmonian vesi ei suihkunnut, missä lie vika? Tosin muistin, että se joskus katkaistaan ettei kastele vierasvenesataman veneitä.
Forum Marinumin laituriin rantauduttiin, ei tosin vaihtuneet kyytiläiset sielläkään.
Aurinkokannettomalta aluksesta ei kovin kummoisia kuvia saa, ja Forum Marinumin museolaivaston olette jo nähneet joka tapauksessa moneen kertaan. Tässä sen sijaan tutkimusalus Notus, brittiläinen maahanmuuttaja sekin.
Joensuussa tuli vastaan M/S Jaarli, jolla juuri kesäkuussa seilattiin.
Päätepysäkki alkoi jo lähestyä...
mutta M/S Ruissalo kiri rinnalle, ja ajattelin jo että tuleeko kilpa-ajo telakan Föli-pysäkille.
Ei sentään. Oma laituripaikka löytyi, muttei täältäkään kukaan tullut kyytiin.
Aikataulun mukaisesti 13:45 lähdettiin paluumatkalle.
Ja taas palailtiin Aurajokeen noiden flaneurille niin tuttujen ja rakkaiden joellisten nähtävyyksien ohitse.
Nähtävyyksistä (eräällä tapaa) uusimpia on itärannan W6L64, "suurin Wärtsilän tehtaalla koskaan rakennettu moottori ja koko maailman suurin keskinopea dieselmoottori", joka vuosia pressun alla oltuaan paljastettiin nyt tulevaa Tall Ships Race 2024 -tapahtumaa varten.
Jälleen seilattiin Martinsillan...
kuvattavaksi liian tylsän Myllysillan, sekä jo edellä mainitun Teatterisillan ali.
Vaan nytpä tehtiin myös jokiristeilyn hengessä lenkki myös lähtöpysäkkiä kauemmas yläjuoksulle, Auransillan ali...
ja vielä Kirjastosillan ali...
kääntymään ennen Aurajoen haahkoja, Läntisen Rantakadun "Varför Paris, vi har ju Åbo" -kaistaleella.
Ja niinpä palattiin taas Aurajoen rannalla aikaansa viettävien ihmisten hämmästelevien katseiden alla takaisin lähtökohtaan.
Lähtöjä on päivittäin klo 11, 13 ja 15:30. Huolestuttavan vähäiseltä tuo matkustajamäärä klo 13 lähdöllä näytti, nähtäväksi jää, seilaako Aurella enää ensi kesänä. Jos Ukkopekka risteilynsä todella lopettaa, menevät nämä Aurajoen/Airiston/Naantalin vähäiset risteilymarkkinat uusiksi. Ja onhan Turun kaupunki myös suunnitellut vesiliikennettä mm. tuomiokirkolta Naantaliin.
Juttu vesibussista Aamuset-lehdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti