Karjalan aseistuksena tuon keulan 120 mm Boforsin lisäksi laivasta löytyy tämä sukellusveneiden torjuntaan käytetyt syvyysraketinheittimet, tässä paapuurin puolella aluksen sisään käännettynä (vasemmalla heittimen ammuksia, oikealla 120 mm kranaatti)...
ja tässä tyyrpuurin puolella taisteluasentoon käännettynä.
Laivasta löytyy myös kaksi 40 mm tykkiä...
ja 23 mm ilmatorjuntatykkejä.
Karjala oli viimeinen avonaisella komentosillalla varustettu merivoimissamme. Eihän merimies säätä säiky, mutta aika hyytävää on kyydin täytynyt syksyisellä merellä olla.
Komentosillan alapuolella on ruorihytti eli ohjaamo.
Vuonna 2001 museoidun laivan tietotekniikka on jo aika nostalgista.
Taistelukeskuksessa oli jo paljonkin teknologiaa. Merisotaa voi siis käydä mukavasti sisätiloistakin käsin.
Sukellusveneen torjuntakeskus.
Osastonjohtokeskus oli laivueen komentajan työpaikka.
Radiohytti.
Karjalassa oli 70 hengen miehisto, joten punkkaa riittää alemmilla kansilla.
Upseereilla oli toki väljempää...
kapteenista puhumattakaan.
Keittiö...
ja kanttiini, Karjala-henkisine sisustuksineen.
Perästä löytyy varaohjauspaikan komea ruori. Saaristoajon ja taisteluhälytyksen aikana oli se oli miehitetty siltä varalta että yhtyes ruorihytin ja peräsinkoneiston väliltä katkeaa.
Melkoisen moneen koloon Karjalassa pääsee sisään, mutta konehuoneeseen kurkistetaan tästä.
Jatketaanpa Keihässalmelle. Sen aseistuksena ovat tietysti pääasiassa miinat, joita voi laskea mereen kolmelta eri raiteelta Miinojen molemmin puolin syvyyspommeja, oranssi lieriö on herätemiinojen raivausharjoituksessa käytetty rauvauksenilmaisin.
Miinateknologiaan liittyvää esineistöä.
Täällä kuten Karjalassakin maakrapuja valistettiin merisotilaiden elämästä tekstikylteillä.
Etukannen 30 mm kaksoistykki voi monelle tuoda mieleen dalekin.
Varsin ahdasta oli miehistöllä täälläkin, ja toki on sotalaivojen historiassa aina ollut.
Ja kapteenilla toki väljempää.
Jostain syystä olin ajatellut kapteenin hyllystä löytyvän Saattue Murmanskiin...
Komentosilta oli täälläkin avonainen. (Suoraan edessä laivahostelli S/S Bore, joka vinkiksi Turkuun tuleville majoituksen suhteen.)
Keihässalmen taistelukeskus...
ja radiohytti.
Kypäriä oli ympäri laivan taisteluasemiin menoa varten. Pyöreät levyt pantiin ikkuna-aukkojen eteen valojen pimentämiseksi yötaistelun aikana.
Mukavaa että laivat ovat taas auki. Moderneissa sotalaivoissa museokohteina ei oikeastaan olekaan tullut käytyä, muuta kuin näissä, ja Lontoon HMS Belfastissa.
Aiheeseen liittyviä videoita Youtubesta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti