Kansallismuseon Finnassa olevien esinekuvien käyttö on varsin rajoitettua ("Oikeudet pidetään - maksullinen käyttö"), mutta poikkeuksena ovat projektina digitoidut keskiaikaiset puuveistokset, joiden lisenssi on CC BY 4.0. Käytetäänpä tilaisuutta hyväksi ja poimitaan joukosta kaikki maalliseen haarniskaan pukeutuneet pyhät (hengellinen haarniska heillä toki oli kaikilla), siinä järjestyksessä kuin he Finnasta löytyvät.
Kuninkaat sopii kuvata sotisovassa, kuten Eerik Pyhä, Suomeenkin (ehkä) ristiretken tehnyt Ruotsin kuningas. Vesilahden kirkosta kokoelmiin tullut veistos on Predella-mestarin työtä Pohjois-Saksan Lyypekistä, ja ajoitettu vuoden 1500 tienoille. Sille ajalle kuuluu Eerikin varustus, levyhaarniska ja sallet-kypärä kuninkaankruunuineen.
Arkkienkeli Mikael pukeutuu usein haarniskaan, niin myös tämä Someron kirkossa ollut, ja Suomessa 1500-luvun alkupuolella valmistettu Mikael. Erityisen hyvin erottuvat polvien suojana oleva haarnsikan osa eli poleyn.
Norjan kuningas Pyhä Olavi Raision kirkosta on ajoitettu 1400-luvun alkuun, ehkä Lypekistä tuoduksi, ja jotain 1300-luvun jälkipuolen ampiaisvyötärömuodista siinä onkin nähtävissä.
1500-luvun alkupuolen Pyhä Yrjö on aika kärsinyt, mutta aikakauden varusteiden muodin siitäkin erottaa. Ja onko sillä kerrassaan kalukukkaro?
Hinnerjoelta peräisin olevan Pyhän Yrjön (n. v. 1500) haarniska jää paljolti asetakin alle, näkyvillä ovat vain säärisuojat.
Keskiajan taiteen tapaan kuvakieli oli anakronistista eli kuvasi menneisyyden henkilöt nykyhetken asussa, näin myös haarniskoiden osalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti