Kirsi Vainio-Korhosen ja Mikael Korhosen teos Matka Roomaan
- Keskiajalta nykypäivään on reilut 100-sivuinen kirjanen kirjoittajien omista
ja heidän varhaisten maanmiestensä matkoista Roomaan. Kirja on siis eräänlainen
painettu matkablogi, keveästi kirjoitettu, mutta paljon informaatiota
sisältävä.
Pariskunnan vanhimmat historialliset matkakumppanit ovat
Pyhä Birgitta ja kuningatar Kristiina. ”Tyttökuningas” tuli tutuksi joitakin
vuosia sitten samannimisestä elokuvasta ja Turun linnan näyttelystä. Kruunusta
luovuttuaan Kristiina eli elämänsä loppuun asti Roomassa, Palazzo Corsinissa.
Huvittava, mutta ehkä hyvinkin roomalainen yksityiskohta on, että hänen
massiiviset kylpyammeensa palvelevat nykyään mehikasvien kasvupaikkana
läheisessä kasvitieteellisessä puutarhassa.
Kristiinan jälkeiset vierailijat olivatkin sitten kunnon
luterilaisia: kirjailijoita, taiteilijoita tai muuten vain kultivoituneita
aatelismiehiä. Niin paljon kuin he Rooman taideaarteita ihailivatkin, itse
katolinen usko, eikä vähiten kirkkojen kullan, hopean ja jalokivien loiste,
kirvoitti varsin kriittisiä kommentteja. Ja totta puhuen, itse olen kokenut
saman henkisen uupumuksen barokkikirkkojen överissä kuvamaailmassa.
Tunne oli kylläkin molemmin puolinen. Roomassa kuolleet
ei-katoliset kerettiläiset piti haudata erilliseen kalmistoonsa kaupungin reunalla,
mahdollisimman huomaamatta ja öisin. ”Nähdä Napoli ja kuolla” sopii yhtä hyvin
menneiden vuosisatojen epäterveelliseen Roomaan, jonka multiin on päätynyt koko
joukko kuuluisuuksia englantilaisrunoilija John Keatsista alkaen. Kuuluisin suomalaisvainaja
on epäilemättä taidemaalari Alexander Laureus, mutta sydäntä särkevästi
hautausmaalla saivat viimeisen leposijansa myös kuvanveistäjä Walter Runebergin
kolme pientä lasta.
Oman lukunsa ovat saaneet Italian yhdistymistaistelut (il
risorgimento), joissa niissäkin oli oma suomalaissankarinsa, Herman Liikanen.
Hän on saanut muistomerkin Gianicolon kukkulalle, joka paremmin tunnetaan Suomen
Rooman instituutin Villa Lanten sijaintipaikkana.
1900-lukua on saanut edustaa EUR, jota Mussolini alkoi
rakennuttaa vuodeksi 1942 kaavailtua maailmannäyttelyä, Esposizione Universale
di Roma, varten. Alueen arkkitehtuuria kutsutaan kirjassa fasistiseksi, ja toki
se fasistipuolueen valtakaudella rakennettiinkin, mutta samaa klassismia
suosittiin sotienvälisenä aikana Suomessakin. Ja Kolmannen valtakunnan
pompööseihin mittoihin eivät italialaisetkaan yltäneet.
Kuvituksena on koko joukko kesäisen aurinkoisia valokuvia, jotka ovat omiaan herättämään matkakuumeen pandemian kotiinsa pakottamassa ihmisessä, ja melkeinpä unohtamaan sen, miten luulin läkähtyväni hengiltä toistaiseksi ainoan Rooman-matkani tulopäivänä, heinäkuun armottomassa helteessä vuosikymmen sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti