Viron uusi kansallismuseo avautui Tartossa syyskuussa, ja on saavuttanut suuren suosion, Suomestakin sinne on jo moni museoammattilainen ehtinyt tutustumismatkalle. Eilen tuli kuitenkin vastaan uutinen tarttolaistaiteilija Timo Tootsin multimediateos Reformaation herättämästä hälystä. Kaikenlaiset havainnollistavat härpäkkeet ovat museoissa kovassa huudossa ja tämä oli sellainen: nappia painamalla sai Neitsyt Mariaa esittävän kuvan hajoamaan sirpaleiksi. Mitä sopivin vertauskuva omasta mielestäni, sillä toisin kuin Suomessa, Virossa reformaatio sai voimakkaista ikonoklastisia piirteitä, mm. Tarton linnavuoren tuomiokirkon irtaimisto pantiin tuhannen päreiksi 1525.
Viron evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa kertoi härpäkkeen loukkaavan virolaisia, joiden kansanuskossa Marialla on arvostettu asema. Muuan poliitikko kertoi sen loukkaavan myös venäläisvähemmistöä. Museon selittelyt siitä että tarkoitus oli kuvata reformaation aikaista "barbariaa" eivät enää auttaneet, vaan teoksen interaktiivinen osuus on nyt pois päältä, ja teos rikkoutuu ja eheytyy omia aikojaan.
Suomessa, kuten todettu, reformaatio eteni enimmäkseen rauhallisempaa ja väkivallattomampaa rataansa, sen jälkeen kun Kustaa Vaasa oli vapauttanut kirkot enimmistä arvoesineistään. Hylätyt pyhimykset poistettiin vaivihkaa, niitä pirstomatta. Kristus ja apostolit saivat jäädä paikoilleen. Pois pistetyt veistokset saivat rapistua omia aikojaan, ja sellaisina me ne nykyään näemme. Turun museokeskuksen kokoelmiin Turun linnan Sturen kirkossa kuuluu kuitenkin yllä olevassa kuvassa näkyvä kasvonsa menettänyt Pyhä Dominicus Liedon kirkosta. Menettikö Dominicus kasvonsa epätavallisen kuvainraastannan seurauksena? Emme tiedä, mutta hän saa edustaa reformaation ikonoklastista ulottuvuutta helmikuussa avautuvassa Valtapeliä - reformaatio Suomessa -näyttelyssä.
2 kommenttia:
No onpas tosiaan ollut melkoinen museotempaus jos se on noin aiheuttanut pahennusta. Ajatus interaktiivisesta osuudesta on kuitenkin mielestäni erittäin toimiva ja ajatuksia herättävä. Onneksi teosta ei ole poistettu sentään (vielä?) kokonaan, vaan on oiva muistutus reformaatiosta.
Kaiken voi näemmä tulkita niin että siitä mielensä pahoittaa. Tämä härpäke oli samalla nykytaideteos, liekö ollut raskauttava asianhaara.
Lähetä kommentti