lauantai 22. kesäkuuta 2024

Ilmasotaa ja puutarhanhoitoa

Taustaksi Michael John Claringbouldin Ospreyn Air Campaign -kirjalle Operation Ro-Go 1943: Japanese air power tackles the Bougainville landings (2023) on taas kerran palattava ensimmäiseen maailmansotaan. Sen tuloksena keisarillisen Saksan laajat siirtomaaomistukset Tyynellämerellä jaettiin niin, että Japani sai päiväntasaajan pohjoispuoliset saaret, ja brittiläiseen imperiumiin kuuluvat dominiot Australia ja Uusi Seelanti eteläpuoliset.

Japanin liityttyä sotaan 1941 se valtasi seuraavan vuoden alussa nopeasti Australian saamat alueet, jotka nykyään kuuluvat Papua-Uuteen-Guineaan ja Salomonsaariin, mukaan lukien Uuden Britannian, jonne se perusti eteen työnnetyn Rabaulin tukikohdan. 

Vuoden 1943 jälkipuolella Japani oli menettänyt aloitteen sodassa. Marraskuun 1. päivänä se lennätti Karoliineihin kuuluvalta Trukin (nykyiseltä nimeltään Chuuk) tukikohtasaarelta sinne ankkuroiduilta lentotukialuksilta Rabauliin hävittäjiä sekä syöksy- ja torpedopommittajia. Tarkoitus oli torjua liittoutuneiden eteneminen Uuden Guinean suunnalla lounaassa, mutta samana päivänä amerikkalaiset joukot nousivat maihin Rabaulista kaakkoon sijaitsevaan Bougainvilleen.

Vastaoffensiivi Uuteen Guineaan muuttui siis taisteluksi Bougainvillen sillanpääasemaa ja sitä tukevia meri- ja ilmavoimia vastaan. Kirja käsittelee pari viikkoa kestäneet ilmataistelut lento lennolta, mutten kertaa niitä tässä, riittäköön sanoa, että japanilaisosastojen palatessa aluksilleen Trukiin 13. marraskuuta ne olivat menettäneet vahvuudestaan 70 %. Tässä kuten muissakin molempien osapuolten lähteitä käyttäneissä ilmasotakirjoissa huomautetaan, että kumpikin osapuoli arvioi vihollisen tappiot roisisti yläkanttiin. Ilmeinen tappio tämä silti japanilaisille oli.

Populaarissa sotahistoriassa nämä mittelöt ovat jääneet melko lailla katveeseen, kuuluisampien samalla suunnalla käytyjen Guadalcanalin taistelujen, ja toisaalta samassa marraskuussa Tarawan atollilta alkaneen keskisen Tyynenmeren sotaretken väliin. Jälkimmäinen johti sitten 1945 käytyihin Iwo Jiman ja Okinawan taisteluihin sodan lopussa.

Kiintoisin luku on taas viimeinen, taistelun jälkeistä aikaa kuvaava. Tyynenmeren sota muistetaan japanilaisten fanaattisesta vastarinnasta viimeiseen mieheen keskisen Tyynenmeren saarilla käydyissä lyhyissä, mutta raa'an intensiivisissä taisteluissa. Suurimmalta osin amerikkalaiset kuitenkin ohittivat hankalimmat vastarintapesäkkeet tuhottuaan niissä olleet meri- ja ilmavoimat.

Näin kävi myös Rabaulin (ja Trukin) osalta, sillä liittoutuneet valtasivat vain Uuden Britannian länsipään, ja Bougainvillestakin vain saaren keskikohdan, molempien päiden jäädessä japanilaisille. Huollon katkettua, ja takaisinvaltauksen osoittauduttua mahdottomaksi, japanilaissotilaat alkoivat viljellä ruokansa itse, ja sadot tropiikissa lienevätkin olleet hyviä. 

Sodan päätyttyä japanilaiset antautuivat Australian sotilasjohdolle, olivathan alueet alunperin olleet Australian hallinnassa. Kaikkiaan alueella antautui 139300 japanilaissotilasta, yli viisi kertaa enemmän kuin australialaiset olivat arvioineet. Sotavankien kotiutus venyi pitkälle vuoden 1946 puolelle, mutta kuri säilyi, ja vankileireiksi muuttuneissa varuskunnissa alkoi upseerien johdolla koulutus siviiliammatteihin. Samalla militaristinen henki alkoi korvautua koulutuksen ihanteella, mikä palautti tappion kärsineiden ylpeyden ja pohjusti sodanjälkeistä jälleenrakennusta.

Loppuun tavanomainen valitus karttojen ja maantieteellisten kiintopisteiden laiminlyönnistä tällä eurooppalaisille varsin vieraalla alueella. Googlekartoista piti käydä tarkistamassa, että Australian ilmavoimien (RAAF) pommikoneiden käyttämä Kiriwinan tukikohta sijaitsi Trobriandsaarilla.

P.S. Nippelitietona se, että taistelut olivat debyytti Yhdysvaltain viimeiselle syöksypommittajamallille, varsin paljon haukutulle Curtiss SB2C Helldiverille.

lauantai 15. kesäkuuta 2024

Vesibussilla Ruissaloon

Fölin vesibussit ovat kulkeneet kesäisin jo useamman vuoden. Mikkelin lahja Turulle, M/S Jaarli, aloittaa päivittäisen liikennöinnin Martinsillan kupeesta klo 11.

Vesibusseissa maksetaan samoin kuin muissakin Fölin ajoneuvoissa.

 

Keskiviikkona ei väkeä vielä paljonkaan tullut ensimmäiseen vuoroon, eipä tässä varsinainen lomakausi saati helteet olleet vielä alkaneetkaan (jollei lasketa niitä toukokuun poikkeushelteitä).

Ja niin erkaannuttiin itärannalta.


Vepsään suuntaava M/S Lily lähti samaan aikaan (vanhemmassa postauksessa punaisena, nyttemmin sinisenä).


S/S Ukkopekka odotti vielä vuoroaan, sekin aikataulun mukaan klo 11.


Poikittaisliikennettä hoitava föri saa kiltisti odotella meitä pitkin jokea purjehtivia.


Aurajoen nähtävyyksiähän ovat mm. purjelaiva Sigyn, oikealla näkyvä Harmonia ja miksei myös joelle hyvin näkyvä energialaitoksen piipun Fibonacci Sequence 1–55 (joka muuten on ollut esillä jo 30 vuotta)

Ensimmäinen pysähdys oli Forum Marinumin kohdalla.


Suomen Joutsen perän takana, kuvan pienistä aluksista keskimmäinen, Pikku-Föri, hoitaa isonveljensä tavoin poikittaisliikennettä joen yli kesäisin.


Forum Marinumin muuta museolaivastoa, kaikki tutustumisen arvoisia. Sotalaivoissa riittää portaikkoja ja sopukoita koluttavaksi. Myös S/S Borella on oma museonsa. Mainiota lounasta ei enää näin keskikesällä saa, mutta perässä oleva Cafe Navigare palvelee.



Joen suulla tuli vastaan Jaarlin kumppani vesibussina, M/S Ruissalo.

Turun sataman vanha, vuoden 1952 olympialaisiin rakennettu matkustajaterminaali on jo kadonnut. Sen taideteokset kuitenkin pelastettiin odottamaan uuden terminaalin rakentamista.


Ennen kansanpuistoa pysähdytään joko Ruissalon telakalla tai Pikisaaressa, tällä kertaa jälkimmäisessä.


Sitten olikin vuorossa päätepysäkki, Ruisssalon kansanpuiston laituri.


Suurimmalle osalle suomalaisia jo 1800-luvun puolestavälistä perityvä kansanpuisto on kai tuttu Ruisrockin tapahtumapaikkana, mutta kahvilassa voi muina aikoina nauttia kalakeittolounaan...


ja tehdä mielensä mukaisen kävelyretken historiallisten  ja luonnonnähtävyysten pariin.




Ruissaloa ei voi liikaa suositella, siellä voi tallustella tai pyöräillä loputtomiin, mutta nyt palasin jo Jaarlin seuraavalla vuorolla.


Paluumatkalla poikettiin Ruissalon telakan laiturissa.


Paluumatkalla ylös Aurajokea tuli huomattua että viime talvena jäihin ruhjoutuneen ravintolalaiva Espositon tilalle förin kylkeen oli tullut Rosita, jolla aikoinaan seilattiin Muumimaailman kylkiäisenä toimineeseen Väskin seikkailusaareen.


Ja niin oltiin taas takaisin Myllysillan kupeessa, josta kulkeekin bussireitti suoraan kotiin Halisiin.

Muista jokiristeilyjä blogissa:

Väinäjoki

Seine

Thames


torstai 13. kesäkuuta 2024

Alpo Jaakolan patsaspuisto

Taiteilija Alpo Jaakola (1929-1997) muutti 1953 Loimaan Karhulan kylään, jossa kodin ja ateljeen ympärille rakentui veistoskokoelma, joka nykyään tunnetaan Alpo Jaakolan patsaspuistona. Puisto sijaitsee 9-tien (E63) varrella Sarasta hieman Turkuun päin.


Jaakola oli taidekoulua käynyt ja taiteilijaseuran jäsen,  mutta ITE-taiteen fiilishän tässä paikassa ainakin itselleni tuli, eipä miestä suotta Loimaan šamaaniksi kutsuttu. Tyydyn kavalkadiin mieleen jäävimmistä kohteista, aloittaen ateljeesta.



Hitsaamo, hidastamo, jakamo.



Varsinaista patsaspuiston aluetta "taiteen kivisen polun" varrelta.

Valtatie 9:n suuntaan  pyllistävä Lukeva nainen oli ilmeisesti vastalause paikkaan tunkeville ohikulkijoille.

Identtiset intialaiset.

Pellonvartija.

Jaakola on haudattu puiston alueelle yhdessä puolisonsa Marja Jaakolan kanssa.

Alkueläin.


Kolmiokatos.

Kivikellari.

Torkvillen aita.

Savusauna.

Vaiennut konekivääri.

Dalai Lama.

500 metrin päässä patsaspuistosta sijaitseva Ylätalo.

Ylätalon lähellä oleva kivirakennelma toi mieleen Sardinian nuraghit.


Jaakkola perusti patsaspuistonsa pellolle, johon istutti myös puita. Metsittyminen on jatkunut taiteilijan kuoleman jälkeen eli maisema näyttää varsin toiselta kuin alunperin. 9-tie ei myöskään aikoinaan kulkenut näin läheltä, sen linjaus toi alueelle uteliaita ohikulkijoita taiteilijan riesaksi, mutta toisaalta tehden paikasta nähtävyyden. Sellainen se on virallisesti ollut vuodesta 1993 lähtien Loimaan kunnan lunastettua alueen itselleen.

Kävijöiden hätyyttelemä taiteilija muutti 1979 Torkkalan kylän vanhaan kansakouluun, josta tuli hänelle uusi ateljeekoti Torkville.


keskiviikko 12. kesäkuuta 2024

Suomen maatalousmuseo Sarka

Sarka avautui Loimaalle jo 19 vuotta sitten, mutta vasta nyt tuli tyhy-retken yhteydessä paremmin perehdyttyä siihen.


Aulassa kuvitteellisen jokilaakson asutusta ja viljelyä vuodesta 1000 eKr. vuoteen 2000 jKr. esittävä pienoismallisarja johdattaa kohti päänäyttelyä.


Maatalouden aika kattaa saman ajanjakson kivikauden lopulta nykyhetkeen, ja kyllä, maatalouden historiasta voi kertoa kiinnostavasti! (Näyttelystä on myös digiversio.)


Kaski- vai peltoviljely? Eivät ne sulkeneet toisiaan pois vaan täydensivät.


Helppoa kuin heinänteko? Peltoheinä oli niittyheinää paksumpaa ja siksi työläämpää niittää, eikä kuivunut maassa, vaan se piti nostaa haasioille tai seipäille kuivumaan. Peltoheinä ja karjanjalostus mahdollistivat maidontuotannon nousun ja voinviennin tulolähteenä.


Karjatalous nosti tulotasoa, ja metsätalous se vasta kannattikin. Oli varaa hankkia posliiniastiasto ja kouluttaa lapset.


Harakkamyllyssä vain yläosa kääntyy tuulen mukaan, jauhinkivet ovat kiinteässä alaosassa. 


Myllytyyppejä, nappia painamalla niiden siivet sai pyörimään. Vasemmalla takana Kuralasta tuttu vesimylly.


Tarkastuskarjakko työmatkallaan.


Koneistuminen alkoi Fordin kehittämästä Fordsonista.


Turkulainen Kullervo ei mikään menestys valitettavasti ollut.


 Hengennostatusta sota-aikana.


Jälleenrakennusajan standardikeittiö, kalusteet Enson vuoden 1948 mallistoa.


Pientilojen ja maitolaitureiden kadonnut maailma...



Kävijä saattoi simulaattorissa kokeilla taitojaan leikkuupuimurin ohjaimissa.


Vaihtuvana näyttelynä oli käydessämme Sinun ruokasi ei ole sinun – Ruokakeskustelua nyt ja ennen.





Seuraavassa hallissa on esillä Viikin maatalousmuseon, osin jo Mustialan maamiesopiston kokoelmiin, perustuva esikoneellisen ajan työvälineitä esittelevä kokoelmanäyttely Ennen koneita. (Myös siitä on diginäyttely.)



Esinenumerot olivat suurimpia näkemiäni.


Mannisen rivikylvökone oli toimiva laite, vaikka toikin mieleen Kivisten ja Sorasten auton.


Kolmannessa hallissa oli aivan upouusi näyttely, On se kone!


Isoja koneita, ja isoja kuvia.


 Myös leikkitraktori oli normikokoa, mutta pienempiäkin löytyi.


Kohtaa kone -pisteessä esitellään vaihtuvasti jonkin toisen kokoelman objekteja, tässä Ideal-merkkinen traktori yksityiskokoelmasta.


Leikkuupuimuri (lähes) suoraan ajosta museoituna.


Salaojituksesta tulee aina mieleen miten uutiset salaojituksen lisääntymisestä kuohuttivat mieltäni pienenä. Miten moisen rikollisuuden (vrt. salakuljetus) annettiinkin noin rehottaa?


Harry Ferguson sen tiesi jo vuonna 1943.

Härpäke havainnollisti eri vetopelien tehokkuutta.

Simulaattorissa saattoi kokeilla omia traktorinajotaitojaan.


Suomen ensimmäinen lypsyrobotti oli viksu vekotin. Se tunnisti jokaisen lehmän, eikä lypsylle ollut asiaa kuin vähintään kuuden tunnin päästä edellisestä.


Peltomopo, akselileveys säädettävissä sarkojen mukaan. Käytetty hukkakauran poiskitkemiseen.


Ja kuuluuhan Saran alueeseen vielä rivi latoja ja riihi...


yksi Miina Äkkijyrkän lehmistä (Holy Calf)...


ja ilmeisesti ihan uusimpana leikkiipuimuri 2024.

.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...