Aboa Vetuksen uudistunut näyttely avautui yleisölle 1.4. tänä vuonna.
Mikä on muuttunut, mikä säilynyt? Ainakin rauniot ovat entisellään, ja suurin muutos omaan silmääni oli heti sisään tullessa, tämä Luostarin Jokikatua myötäilevä kävelykansi ja siitä vasemmalle oleva esinevitriini.
Uuden vitriinin vanha esineistö muistutti taas miten myöhäiskeskiajan materiaalinen kulttuuri oli samankaltaista Lontoosta Tarttoon, mitä itse on museoissa voinut todeta.
Museokorttelin aiempia rakennuksia esittävä pienoismalli oli jo edellisessä näyttelyssä.
Suurtorin malli joen yli johtavine siltoineen esiteltiin viime kesän keskiaikamarkkinoiden aikaan.
Tämän seinän vitriineissä oli ennen tarina turkulaispojan elämästä keskiajalla. Sen tilalla oli nyt esinenäyttely.
Salin vastakkaisella puolella oli todella suurina suurennoksina kaupunkikarttoja Olof Gangiuksen v. 1634 kartasta eteenpäin.
Tässä olisi voinut kokeilla laastitonta muurausta munkki- tai vendiläislimityksellä hyvin kevyillä tiiliskivillä.
Näytöllä tuomiokirkko eri aikoina. Vuonna 1300 oli puuta niin kirkko kuin kirkkomaan aitakin.
Tälle näytölle oli niin tunkua, että täytyy palata sille myöhemmin. Turku siinä ainakin liekehti kerran jos toisenkin.
Hauska efekti.
Pyhän Annan kappeli Da Vinci Code -tunnelmineen oli ennallaan. Pyhän Annan luostaria ei koskaan taidettu ehtiä perustaa, vaikka perimätieto sen jonnekin tänne sijoittaakin.
Arkeologiaa tieteenä (kasvien siementen analysointia yms.) esiteltiin ennenkin, nyt ehkä hieman enemmänkin.
Hieman uudempia löytöjä, museon toimistorakennuksen Konsulinnan kellarista. Ruotsalaisesta Porlan lähteestä tuotiin 1930-luvullla luontaisesti radioaktiivista vettä, jolla uskottiin olevan myönteisiä terveysvaikutuksia.
Alueen kaivauksissa on löytynyt tonnin verran eläinten luita, ne ovat siis ansainneet oman osansa näyttelystä.
Oli myös suuri luuputki pienille kävijöille ryömiä.