sunnuntai 10. marraskuuta 2024

Torpedoja Forum Marinumissa

Torpedo on merisodan keskeinen ase, ja niitä on meri(sota)museo Forum Marinumissa useita. Vanhin niistä on tämä 38 cm torpedo vuodelta 1898, ja valmistettu itävaltalais-unkarilaisen Whitehead-yhtiön lisenssillä Venäjällä. Tekniikaltaan se on kylmäilmatorpedo, jossa koneisto toimii paineilmalla. Venäjän laivastolta jäi Suomeen 23 kpl T/98 torpedoja, joita käytettiin harjoituksissa 1920-luvulla.

Vieressä on torpedoputki Itävalta-Unkarissa valmistetun 45 cm Whitehead-torpedon laukaisemiseen. Keisarillisen Saksan laivasto hankki näitä liittolaiseltaan maailmansodassa vanhempia torpedoveneitään varten. Suomeen putki tuli Saksasta 1942 torpedokoeasemaa varten.

Torpedovene Taisto 3:n kyydissä on kaksi sodanaikaista 45 cm torpedoa.


Englantilainen torpedo Mark VIII** oli brittilaivaston käytössä toisessa maailmansodassa, ja sen jälkeen aina 1990-luvulle asti. Falklandin sodassa 1982 ydinsukellusvene HMS Conqueror upotti sellaisella Argentiinan laivaston risteilijän General Belgranon. Suomen laivastossa torpedo oli mallinimeltään T/51 ja käytössä 1960-luvulta 1980-luvulle.


Suomalaisen sähkötorpedon prototyyppimalli T72/45S. Ohjausjärjestelmän kehitykseen ei lopulta riittänyt resursseja, joten tuotantoon malli ei tullut. Pariisin rauhansopimus kielsi Suomelta torpedoveneet, muttei torpedoa aseena, joten torpedojen käyttö ja kehitystyö oli siten mahdollista.


Saab Lightweight Torpedoa on kehitetty Ruotsin ja Suomen yhteistyönä. Se otettiin palveluskäyttöön viime vuonna nimellä TP47, merivoimien tiedote asiasta täällä.

Ruotsissa on valmistettu torpedoja jo vuodesta 1910 lähtien, ja vanha asetyyppi torpedo on muutoinkin. Ensimmäinen torpedolla upotettu alus oli Venäjän-Turkin sodassa 1878 upotettu turkkilainen S/S Intibah. Torpedoveneiden uhka kasvoi pian niin suureksi että niitä torjumaan kehitettiin uusi sota-alustyyppi, hävittäjä, joka alunperin oli nimenomaan torpedovenehävittäjä (torpedo boat destroyer).


perjantai 8. marraskuuta 2024

Rukkasia, puuta ja hautajaisia Hämeen linnassa

Suomen Keskiajan Arkeologian Seuran (SKAS) syysseminaarissa tulee käytyä turhan harvoin (kuten 2010 ja 2019), mutta tänä syksynä tuli taas lähdettyä. Teemana oli Taidetta ja käsityötä rautakaudelta uudelle ajalle.

Ja kuten tavallista, taas tultiin myöhässä vaikka ajoissa lähdettiin, ja Jenni Sahramaa oli jo ehtinyt aloittaa esitelmänsä Hollolan Untilan kylän Kirkkailanmäen pukuennallistuksesta. Koska vain fragmentteja on säilynyt, muinaispuku on aina tulkintaa. Pronssisten spiraalikoristeiden lähimmät esikuvat olivat Virosta, ja niiden toteuttaminen hevosenjouhien ympärille oli niin haastavaa, että korut valmisti lopulta niihin perehtynyt virolainen Jaana Ratas. Puvusta on tehty kolme versiot, joista yksi on esillä Lahden historiallisessa museossa.

Karl-Valter Aspön aiheena oli Esinedokumentoinnista käsityökokeisiin: nahkalöytöjä Tukholmasta ja Turusta. Olette varmasti kaikki nähneet museoissa konservoituja nahkakenkiä, mutta valokeilassa olivat nyt Slussenin uudelleenrakennuksen yhteydessä ruopatusta 130 nahkakilosta tutkittavaksi otetut rukkasten jäänteet. Näistä suurin osa oli etupistoin nahkanyörillä ommeltuja arkisia työrukkasia, mutta osa kasvikuitulangalla ommeltuja hienompia rukkasia, joissa myös koriste-elementtejä. Aspö oli opinnäytteenä tehnyt ennallistukset jälkimmäisistä. Apuna olivat Turun paremmin säilyneet löytdöt.

Janne Harjulan esitelmän otsikko oli Puu keskiajan Turun esineellisessä kulttuurissa, jossa hän lanseerasi käsitteen "puisuus" (Turku oli puinen versio Kivisistä ja Sorasista) kuvaamaan sitä miten keskiajan Turku oli puusta rakennettu, ja hyödynsi puuta monenlaisissa esinetyypeissä niin tarkoin, että vain Novgorod oli sitä puisempi (jopa kammat olivat puuta, puksipuuta). Kansatieteilijöiden osaaminen on ollut tarpeen monen esinetyypin tunnistamisessa. Suuret puuesineet, huonekalut, tynnyrit jne. puuttuvat, ne oli käyttöikänsä päätyttyä helppo hyödyntää polttoaineena. Soittimen jäänteissä Turku on sen sijaan Euroopan huippua. Puulajeista vain koivua ei tunnu käytetyn, eikä tuohivirsujakaan löydy, olihan Turku kaupunki, ei mitään tuohikulttuurimaaseutua.

Koivuteema jatkui Elina Räsäsen esityksessä Pyhä Prikitta, Priitta Kurki ja Pyhää Birgittaa esittävät keskiaikaiset puuveistokset Suomessa. Varhaisemman tutkimuksen ajatus siitä että kotimaiset pyhimysveistokset oli tehty puusta, on johtanut moniin väärinkäsityksiin - itse asiassa yksikään veistos ei ole koivua sikäli kuin tiedetään. Pyhää Birgittaa esittäviä veistoksia on Suomessa säilynyt kolmisenkymmentä, mutta vain yksi Uudeltamaalta, olisiko Viron ikonoklasmi heijastunut sinne? Ainakin Paraisten kirkon Birgitta vaikuttaa tahallisesti rikotulta. Mielenkiintoinen ajankohtainen keissi liittyi Hammarlandin alttarikaappiin: se rikottiin osiin 1888 ja myytiin kreivi Armfeltille. neljä päätyi Turun museokeskukselle ja kaksi myytiin äskettäin Hagelstamin huutokaupassa yksityishenkilölle, ja ovat tulossa esille Ahvenanmaan museoon ainakin joksikin aikaa.

Anu Varjo esitelmöi väitöskirjansa aiheesta otsikolla Seinästä pöydälle – Suomen keskiaikaisten kirkkojen kalkkimaalausten esineistö arkeologisena lähdeaineistona. Aineistona on puolen tusinan suomalaiskirkon maalauskoristelun esineellinen kulttuuri, alkuvaiheessa ateriointiin liittyvä. Kuva-aiheet tulivat maalareiden mallikirjojen mukana ja varsin suosittu oli Biblia pauperum. Monet objektit ruokapöydillä ovat vaikeasti tulkittavia, ovatko ne esineitä vai syötävää - mutta myös arkeologisesti todennettavia esineitä on vaikkapa tinaisia juomakannuja myöten. Ja miksei kynttilöitä tai muitakaan valonlähteitä ei kuvata?

Päivän päätti Saila Leskisen De objectis funeribus et sepulturis: keskiajan jatkumoita varhaismodernin ajan hautajaisesineistössä. Keskiajalla mahtimiehen hautajaisissa oli esiratsastajalla ollut vainajan hevonen, haarniska ja vaakunakilpi. 1600-luvulla hevonen oli kulkueessa ilman ratsastajaa, ja vaakunaa kannettiin erityisenä hautajaisvaakunana, jollaisia Suomen kirkoissa on paljon säilynytkin. Hautajaiset olivat vainajan viimeinen julkinen esiintyminen ja siksi niihin satsattiin. Hautajaisvaakunat kehittyivät 1600-luvun mittaan yksinkertaisista levyistä barokkisen valtaviksi puuveistoksiksi. Keskiajan värikkäämmät paarivaatteet yksinkertaistuivat valkoisella ristillä varustetuiksi mustiksi kankaiksi, joiden kuvia on painetuissa hautajaissaarnoissa. Mahtipontiset vaakunat, samoin kuin kirkkojen hautahaarniskat vaikuttavat olleen Ruotsin suurvalta-ajan omituisuus, jos oikein ymmärsin.

 

lauantai 2. marraskuuta 2024

Turun vanhoja hautausmaita

Turun Sanomien pyhäinpäivän artikkeli, Veli Pekka Toropaisen haastatteluun perustuva juttu Turun vanhoista hautausmaista innosti flanööriä kiertämään ne kaikki syysmyrskyn jälkeisenä poutapäivänä.

Ensimmäinen ja tärkein niistä oli tietysti tuomiokirkko, jonka alle ja ympärille turkulaiset haudattiin aina vuoteen 1807, jolloin Vasaramäen kaupunginosassa Uudenmaantien varressa oleva nykyinen hautausmaa otettiin käyttöön.


Kaskenrinteessä sijainneella Pyhän Olavin dominikaanikonventilla oli oma hautausmaansa maallisen vaelluksensa päättäneille veljille. Konventin aluetta on kaivettu arkeologisesti viime ja tänä vuonna.

Pyhän Kerttulin hautausmaalle haudattiin puolestaan kurjia syntisiä, rikoksistaan mestaamalla rangaistuja, jonnekin tänne Uudenmaankadun ja Sirkkalankadun risteyksen tienoille. Itse mestauspaikalle on muistomerkki Kerttulinmäen kallliolla.


Myös Pyhän Yrjänän hospitaalilla oli hautausmaa menehtyneille spitaalisille. Hospitaali sijaitsi täällä nykyisen kauppatorin kulmalla, keskiajalla toki syrjässä itse kaupungista.

Nykyisen Julinin korttelin alueelle 1500-luvun lopussa perustettu Pyhän Hengen kirkko ja sen hautausmaa toimivat 1600-luvun puoliväliin, ja löytyivät uudelleen vasta 1980-luvulla. Paikalle perustettu kappeli ei ollut auki, joten tässä kirkon perustajan Juhana III:n muistomerkki.


Kauempana Linnankadulla, Kakolan itäpäässä, sijaitsi 1600-luvulla perustettu köyhäintalo Pyhän Mikaelin kirkko hautausmaineen. 1690-luvun nälkävuosina kuolleet köyhät haudattiin heidätkin tänne. Hautausmaa kaivettiin arkeologisesti tänä kesänä, ja tilalle nousee uudisrakennus. Vainajat haudataan uudelleen Turun hautausmaalle. Tänään paikalla näytti tältä.


Vähän Linnankatua eteenpäin on yksi kohde, jota TS:n jutussa ei mainittu, koska se ei aikoinaan Turun kaupungin alueella ollutkaan. Tässä förin kohdalla, vanhan Auran panimon ja Barkerin puiston länsipään tienoilla, on sijainnut Turun linnan hautausmaa 1500-luvulta lähtien.

Poikkeusajat vaativat poikkeuksellista hautausta, ja vuoden 1831 koleraepidemian uhreille perustetuista hautausmaista on vielä jäljellä Itäharjulla oleva. Kakolan länsipäässä oleva on päällerakennettu, mutta sen hautauksia on tullut esiin aluetta arkeologisesti kaivettaessa.

TS:n jutussa mainittiin myös Hämeentullin takana sijainnut nälkään ja ruttoon kuolleiden hautapaikka, joka kuitenkin on vielä löytymättä.